Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Amming og flaske
Brukernavn
Passord


Svar
 
Diskusjonverktøy Visningsmodus
Old 12-01-2003, 20:22   #1
sofia
Veteranmedlem
 
sofias avatar
 
Ble medlem: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3.504
sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.
VIKTIG!! Tips om luft- og magesmerter til de aller minste!

Hei alle nybakte mødre!

Her skal jeg prøve å samle flere tips som gjelder luftsmerter og andre mageplager til de aller minste 'ene. Det kommer alltid opp en mengde spørsmål når nye klubber ankommer. Håper alle kan finne noe som kan brukes når de minste ikke har det så godt.

Dr. Browns flasker
Disse flaskene er spesialdesignet for å unngå det vakuumet som blir i andre flasker. Barnet skal da ikke svelge så mye luft og unngå kolikk. Kjøpes på apotek og mange barneutstyrsbutikker. Selve flasken inneholder en rørventil med et unikt system som slipper luft til og unngår vakuum. Denne egner seg til barn som sluker mye luft under spisingen. Brukte selv denne flasken til vesla var nesten 6 mnd.

Minifom
Dette er et reseptfritt legemiddel som kjøpes i dråpeform på apotek. Det nøytraliserer en evt. bobletendens i tarmen. Dersom det blir liggende bobler eller skum i tarmen, blir det til slutt en slags propp som hindrer luft fra å komme både opp og ned.
Dråpene kan gis på skje eller med sprøyte (fra apoteket) rett i munnen før hvert måltid. Viktig å gi før hvert måltid på dagen for optimal effekt. Kan sløyfes på natta.
Optimal effekt oppnås ofte ikke før det har gått 2-5 dager. Middelet er smakfritt, oppbevares i kjøleskap og kan brukes så lenge barnet har behov for det. Ofte vokser det av seg problemet etterhvert. Middelet er i daglig bruk på de fleste nyfødtavdelinger, bl.a. der jeg jobber til vanlig. Brukte det også på barn nr. 2 i ca. 2 1/2 mnd med god effekt.
Men ikke alle barn blir hjulpet av Minifom.

Malt
Dersom barnet har treg mage, sliter med å få avføring, mest promp, kan malt i melka prøves. Den gjør magen mykere så det blir lettere å få ut evt. avføring som har klumpet seg.
Anbefalt døgndose til små barn er 1-2 ts pr. døgnmengde melk, altså fordelt på det totale barnet skal spise på et døgn. Om man hovedsaklig ammer kan det være vanskelig å vite. Da kan man dyppe ei teskje såvidt i malten og blande i varmet melk. Malt løser seg best når melka er god og varm. Røres godt ut.
Om man hovedsaklig gir MM/MME på flaske er det enkelt å regne ut mengden. Da kan malten røres ut i en liten mengde melk og blandes med døgnmengden i en mugge og fordele. Her må man bare prøve seg fram og finne en framgangsmåte som funker.
Også her kan det ta noen dager før man oppnår optimal effekt. Det viktige er å fortsette noen dager etter oppnådd effekt så magen stabiliserer seg. Deretter kan man trappe ned, f.eks. gi annenhvert måltid med og uten malt til man finner en passende dose, eller man kan slutte helt.
Malt er et rent B-vitamin og fint næringsmiddel også. Står som regel sammen med vitaminer i butikken. Oppbevares i kjøkkenskap.

Fenikkelte
Dersom barnet har luftsmerter enten ved raping, promp eller avføring, kan man forsøke fenikkelte. Denne krydderurten kjøpes i små krydderposer på apotek eller helsekost og kokes til te.
Oppskrift:
2 1/2 dl vann
1 ts fenikkelfrø
Kok opp og la småkoke 2 min. La det trekke ytterligere noen min, avkjøl og sil.
Holdbart 2 døgn i kjøleskap. Kan med fordel fryses i isterningposer og tines en og en i romtemp etter behov.
Gi barnet 2 ml eller 1/2 teskje før hvert måltid, helst 15 min før. Kanskje i forbindelse med stell? Bruk teskje eller sprøyte i munnen til barnet.

Babymassasje
På dette feltet har jeg ingen konkret erfaring. Men massasje av hele barnet, også magen, har både en beroligende og avslappende effekt. Dette gjelder også foreldrene! Bruk milde oljer uten sterke lukter eller en fuktighetskrem. Dette fins det mer info om bl.a. her:
www.babymassasje.com

Kiropraktor
Dette er også en utvei dersom plagene blir veldig store. Mange barn trenger bare noen få behandlinger for å bli bedre. Låste virvler i ryggen kan gi store luftplager til barn. Behandlingen er smertefri og koster fra 200-500,- pr. behandling.

Håper noe av dette var til nytte. Bruk ellers SØK-funksjonen øverst til høyre på sidene til å finne mer informasjon om det dere trenger, eller rundt på dette forum.

Lykke til med !

Sofia
sofia er logget av   Svar med sitering
Old 17-01-2003, 14:43   #2
Pippi-mor
VIP-Medlem
 
Pippi-mors avatar
 
Ble medlem: May 2002
Sted: Nes i Akershus
Meldinger: 5.944
Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Pippi-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
FLOTT SOFIA!

Jeg vil også legge til

HOMEOPAT

Marte hadde kolikk da hun var lita. Vi gikk til homeopat og fikk god hjelp. Noen små "sukkertøy"-tabletter vi skulle blande i morsmelk og gi henne på flaske. Lycopodium Det hjalp henne til å få ut luften. Vesle jenta prompet og rapte som en mann, og det hjalp veldig på luftsmertene.

Vi hadde også veldig god hjelp av babymassasjen jeg lærte meg. Hjalp henne med å få ut lufta.
__________________
Pippi-mor er logget av   Svar med sitering
Old 23-01-2003, 09:57   #3
Bergensis
Æresmedlem
 
Bergensiss avatar
 
Ble medlem: Jul 2002
Sted: Vestlandet
Meldinger: 2.413
Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.
Kjempebra, Sofia!!

Lillemor har aldri vore plaga, men i forbindelse med ein liten mageoperasjon nylig var Storemor plaga Da laga sjukepleiaren til ein kopp med fenikkeltè til meg, og jammen funka det

Slår eit slag for å forsøke naturlige alternativ først, eg
__________________
Fru Bergensis & Lillemor juni 02

Summen av alle laster er konstant
Bergensis er logget av   Svar med sitering
Old 25-01-2003, 23:14   #4
margrro
Gjest
 
Meldinger: n/a
Mange kloke ord

Vil legge til:

Fotsoneterapi
En mild og fin behandlingsform for de søte små med god effekt. Magnus fikk slik behandling og vi fikk en ny unge etter 3 behandlinger...
  Svar med sitering
Old 19-03-2003, 21:12   #5
lykkeogliten
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sukkervann.

Vår lille har kolikk, og vi går til kiropraktor i disse dager. Vil legge til et råd vi fikk fra kiropraktoren (som for øvrig er SVÆRT dyktig...). Kok opp en desiliter vann, rør i to spisesjeer sukker og gi en halv teskje når han får smerter. Dette hjelper godt!

"Vår" kiropraktor sa at lillen antakelig må til tre-fire behandlinger før vi ser de helt store resultatene. Dersom det ikke hjelper etter fire behandlinger måtte vi forsøke noe annet.
Har fått tilbud om akupunktur fra barnelegen på helsestasjonen. Han (legen) mener å ha gode resultater.
  Svar med sitering
Old 25-03-2003, 23:22   #6
Fleece
Supermedlem
 
Fleeces avatar
 
Ble medlem: Feb 2003
Sted: Asker
Meldinger: 1.223
Fleece er på vei til noe stort.
Oppskrift på sukker vann fra apotekt:
30 ml sukker, 100 ml kokende vann.
Serveres i romtemperatur, men oppbevares i kjøleskap i maks. 2 døgn.
Dette ga vi til Liten når han hadde vondt i magen, og vi synes det var effektivt. (Vi ga ikke alt på engang, litt om gangen..)
__________________
Mamma'n til lillegutt, oktober 2002
Fleece er logget av   Svar med sitering
Old 29-04-2003, 10:09   #7
Helle
Juniormedlem
 
Helles avatar
 
Ble medlem: Apr 2003
Sted: Helgeland
Meldinger: 47
Helle er et navn alle kjenner.Helle er et navn alle kjenner.Helle er et navn alle kjenner.Helle er et navn alle kjenner.Helle er et navn alle kjenner.Helle er et navn alle kjenner.
Dette var flott!


Så flott at du har lagt ut disse tipsene!
Vil gjerne komme med mine erfaringer her:

Jeg bruker selv Dr. Browns flasker samt minifom til min 8 uker gamle gutt.

Før jeg begynte med dette, gråt han i 3-5 timer i strekk fra klokken sju om kvelden.
Det første vi gjorde for å prøve å gjøre dette bedre, var å bytte flasker, - dette hjalp litt.
Så prøvde vi malt, - også dette hjalp visst litt.
Men, så begynte vi med minifom, og vi har fått oss "ny" gutt.
Det eksisterer ikke luftproblemer lengre.
__________________
~ Helle og Aleksander f. 02.03.03 ~

Helle er logget av   Svar med sitering
Old 04-05-2003, 21:32   #8
sofia
Veteranmedlem
 
sofias avatar
 
Ble medlem: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3.504
sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.sofia har et ubeskrivelig bra rykte.
Kjempebra! Vesla her ble også en helt annen mtp raping etter Minifom ble tatt i bruk. Men alle har ikke like god effekt av det, dessverre. Bra det hjalp for dere da! Vi brukte også både Dr Browns, malt og Minifom til vesla var drøyt 4 mnd. Fortsatte med malt enda 1 mnd, og kunne gå tilbake til vanlige Cannon flasker da hun var 6 mnd.
__________________
Soff og '97 + juli '02
sofia er logget av   Svar med sitering
Old 22-05-2003, 20:41   #9
chanti1
Medlem
 
chanti1s avatar
 
Ble medlem: May 2003
Sted: Nordmøre
Meldinger: 56
chanti1 er på vei til noe stort.
TUMMY TUB
Denne brukte vi på en av tvillingene da han slet litt med luft den første tide n. Og det hjalp .....
chanti1 er logget av   Svar med sitering
Old 03-06-2003, 18:10   #10
inger8mai
Supermedlem
 
inger8mais avatar
 
Ble medlem: Apr 2003
Sted: Ålesund
Meldinger: 548
inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.inger8mai har et ubeskrivelig bra rykte.
Kjempeflott!

Jeg vil gjerne legge til at akkupunktur hjelper mot kolikk-smerter. Vi gikk til akkupunktur med storesøster. Han brukte laser i stedet for nåler, og det er jo helt smertefritt også.
inger8mai er logget av   Svar med sitering
Svar


Diskusjonverktøy
Visningsmodus

Forumregler
Du kan ikke lage nye diskusjoner
Du kan ikke legge inn svar
Du kan ikke bruke vedlegg
Du kan ikke redigere egne meldinger

vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML-kode er Av
Forumhopp


Annonser:

Få DIN tekstannonse her!
1 dag - ca 35 NOK
3 dager - ca 65 NOK
7 dager - ca 130 NOK
30 dager - ca 455 NOK
1 USD=ca NOK 6.50
Selvbetjening gir lave priser. De fleste annonser blir godkjent, med mindre de er direkte konkurrerende eller anses som støtende.
Robeez UK Baby Shoe Shop
Robeez Babysko sendes moms- og fraktfritt!


Alle klokkeslett er GMT +1. Klokka er nå 02:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.7,
Copyright ©2000 - 2005, Jelsoft Enterprises Ltd.
Alt innhold ©2001-2005 NybaktMamma.com
Sidene driftes av KlemBrandt AS.
Vilkår for bruk av Møteplassen