Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Oppskrifter
Brukernavn
Passord


Svar
 
Diskusjonverktøy Visningsmodus
Old 27-11-2003, 15:46   #1
yes
Seniormedlem
 
yess avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Trondheim
Meldinger: 2.334
yes har en aura rundt seg.yes har en aura rundt seg.yes har en aura rundt seg.
Julekaker og julesnacks - oppskrifter ønskes!!

Siden julen nermer seg, så synest jeg det hadde vært koselig om vi hadde delt de beste juleoppskriftene med hverandre.

Jeg bakar få julekaker, men håper og få noen nye og gode oppskrifter. De få tingene jeg baker til jul er jo ikke så veldig typisk jul heller.

Her kommer mine, som faktisk er bl.a. henter her inne ifra.

Sjokoladekjeks

1 kopp smør
1 kopp hvitt sukker
1/2 kopp brunt sukker
2 egg
2 kopper hvetemel
1 kopp hakkede nøtter
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 plater kokesjokolade (200 g)

Pisk smør og sukker hvitt. (blir jo ikke hvitt med brunst sukker da..) Ha i ett og ett egg. Bland inn hvetemel, bakepulver, vaniljesukker, nøtter og sjokolade.
Bruk en spisesje og legg en topp/klatt på bakepapir på stekeplate. Ikke gjør kjeksene flate, de flater seg ut selv i stekeovnen.

Stekes i ca. 10.min midt i ovnen, ved 200 grader.

Kokosboller

2 dl vann
500 g sukker
8 plater gelatin
1 dl kokende vann
2 ts vaniljesukker

100 g Delfiafett
150g kokesjokolade
1 pose kokosmasse

Kok vann og sukker i 12 minutter og avkjøl. (i oppskriften ifra sist sesong stod det at det skulle avkjøles til ca 40 grader)
Legg gelantinblandingen i kaldt vann i 10 minutter. Kryst vannet av gelantinen og løs det opp i 1 dl kokene vann. Avkjøl en liten stund.
Visp sukkerlaken, gelantinoppløsningen og vaniljesukker meget godt til en luftig og stiv krem. (dette tok lang tid for meg!!)
Form små boller med skje og sett dem på et smurt bakepapir. La dem stå minst 1 time, til de er stive. (jeg satte dem i kjølskap og på ute verandaen)
Smelt sjokolade og delifiafett i vannbad. Rør sjokolade og fett sammen når det har smeltet. Ta kjelen av platen.
Ta kremtoppene med gaffel, og vend dem i sjokolade og strø kokosmasse over.

Mine oppbevares kjølig i tett boks.

Drops

Grunnoppskrift:
1 dl vann
5,5 dl sukker
2 dl druesukker

Syrlige drops:
2 ts sitronsyre
2 ml sitonessens
2 ml gul konditor farge

"Hockey drops"
1 eske Hockey pulver (kjøpes på feks kioske/butikken - altså godteri) Her trenger en ikke ekstra fargetilsettning, da pulveret gir en egen farge til dropsene.

Utstyr en trenger:
- kjele
- termometer som til min 165 grader
- dropsskrape (eller andre redskaper i plast til og blande massen med)
- saks
- tefonlven, eller stekeplate som er smurt/oljet

Hell vann i kjelen, tilsett sukker og druesukker. Vær obs på og ikke få sukker på kjelens kanter! Kok opp vann og sukker, på full varme under lokk. Ta deretter av lokket, og sett i termometer fortsett og koke til temperaturen er 162-165 grader.

Hell massen over på en smurt langpanne (eller tefonven). Tilsett smak. (Dryss sitronsyre over og la det trekke inn i ca.1-2 min, før det blandes - tilsett deretter sitronessens, gjerne med hjelp av en plastsprøyte) Blandes. Tilsett farge. Blandes.

Rull til pølser, og til eller form dropsene til ønsket fasong.
Jeg pleier og legge dropsene på en oljet underlag, og la de få litt luft mellom seg, slik at de ikke klistrer seg sammen. Pleier heller ikke og tenke så mye på fasongen på dropsene, det må gå fort slik at dropsamssen ikke stivner før du rekker og bli ferdig.

Oppbevares lufttett, på bokser eller i kremerhus poser.

Karameller

Du trenger:
- 2 dl sukker
- 2 dl fløte
- 2 dl sirup

Fremgangsmåte
Hell sukker,fløte,sirup i ei stor panne. Rør sammen, må koke lenge og røres med jevne mellomrom.
Ta omtalte vannprøve, når en dråpe av karamellmassen kan formes til ei lita kule i vannet, kan du helle massen i en form med oljet bakepapir i bunnen. Avkjøl.
Tidliger fikk jeg fatt i konfektformer, små "muffinsformer" i aluminium)

Skjær i passende biter, pakk eventuelt inn i cellofan. Fin julegave/oppmerksomhet.

Temperaturen bestemmer konsistensen på karamellene. Lav temperatur gir myke karameller mens høy temperatur gir harde. Det sies at karamellene blir fine og seige på 120 grader (fint og sjekke med termometer.)
__________________
Yes
Storebror '02 Lillesøster '03
yes er logget av   Svar med sitering
Old 28-11-2003, 15:44   #2
Iset
Veteranmedlem
 
Isets avatar
 
Ble medlem: Mar 2003
Sted: Stavanger
Meldinger: 3.537
Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.Iset har et ubeskrivelig bra rykte.
så gøy disse er såå enkle og kjempegode:

HAVREMAKRONER

4 dl havregryn
2 1/2 dl hvetemel
4 dl sukker
1 stort egg
175 gram smeltet smør

bland det tørre godt, og ha det andre i. kna deigen godt sammen. ha evt litt kakao i, det hadde jeg og det ble kjempegodt.
sett små topper på smurt bakeplate med teskje. stek i 15-20 minutter på 175 grader.
__________________

Iset er pålogget nå   Svar med sitering
Old 28-11-2003, 22:27   #3
Eirill
VIP-Medlem
 
Eirills avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Langtvekkistan
Meldinger: 7.063
Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.Eirill har et ubeskrivelig bra rykte.

Sarah Bernard

250 gr mandler
3 1/2 dl melis
3 små eggehviter

Visp eggehvitene hvite. Bland i melis og skåldede,malte mandler.
Sett røren med to teskjeer på bakepapirkledt plate.
Stekes på 180*C i ca 10 min.
Avkjøles litt før de tas av med skarp kniv.

Fyll:
200 gr margarin
3 dl melis
3 eggeplommer
1 plate sjokolade

Bland margarin, melis og eggeplommer til en smidig deig. Rør i revet sjokolade. Legg fyllet på bunnen av kakene i en pyramideformet topp.
Sett kakene kaldt til fyllet er helt stivt.

Glasur:
2 plater sjokolade
2 ss delfiafett

Smelt sjokolade og delfiafett. Dypp kakene i. (Griseri! )

Oppbevares i fryseboksen.




Brune pinner

150 gr margarin
200 gr sukker
2 eggeplommer
1 ss lys sirup
1/2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts natron
300 gr hvetemel

egg til pensling
perlesukker
hakkede mandler

Rør margarin og sukker hvitt. Bland i resten av ingrediensene. Elt deigen og del den i 6 emner.
Trill pølser og trykk dem ut på bakepapirkledt plate til flate stenger. Pensle med egg, og dryss på perlesukker og mandler.

Stekes på 175*C i ca 10-12 minutter.

Skjær stengene på skrå mens de er varme. Avkjøles på rist.





Små suksessterter

4 eggehviter
360 gr melis
500 gr malte mandler

Stivpisk eggehvitene. Bland i melis og malte mandler.

Legg 1 ts pr kjeks på bakepapirkledt plate.

170*C 10 - 12 min Avkjøl

Krem:
4 eggeplommer
100 gr melis
1 1/2 dl fløte
150 gr margarin (mykt)
1 ts vaniljesukker

Eggeplommer, melis og fløte røres sammen og kokes tykt. (Det går fort å få det tykt, pass på så det ikke brenner seg!) Avkjøles litt. Rør i mykt margarin og vaniljesukker. Avkjøles.
Smør kremen på bunnen av kjeksene.
Oppbevares i fryseboksen
__________________
Sier mamma'n til trekløveret:
Tuppsjura (2001) Tigergutt (2003) Tresko (2005)

Eirill er logget av   Svar med sitering
Old 30-11-2003, 15:50   #4
Nennemor
Æresmedlem - Moderator
 
Nennemors avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 23.387
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Nøttepraliner:

50 gram smeltet sjokolade
150 gram revet marsipan
100 gram nøttekjerner
2 ss kremfløte

Garnering:
Hvit sjokolade
Sølvkuler

Nøttene risten i ovnen ved 175 grader. Skallet fjernes, deretter hakkes de. Marsipanen rives i den smeltede sjokoladen. Fløten og nøttene blandes inn. Blandingen formes til kuler og dyppes i den hvite sjokoladen v.h.a. to gafler. Pyntes før sjokoladen stivner. Må stå kjølig.
__________________
Nennemor, Elise, (f. juli-99) Eirik (f.mars-02) og Lars (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Svar med sitering
Old 01-12-2003, 08:22   #5
micamor
Medlem
 
micamors avatar
 
Ble medlem: Dec 2002
Sted: nord i landet
Meldinger: 475
micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.micamor har mye å være stolt av.
Nennemor:

sikker helt dumt spørsmål (men tilgi meg. jeg er ingen stor baker):
skal den hvite sjokoladen smeltes - og er det nok å smelte bare den, eller må man ha i f. eks. delfiafett?


Hvor mye hvit sjokolade bør jeg kjøpe til denne?
__________________
Hilsen Micamor og lille snuppa født i oktober 2002[/i]
micamor er logget av   Svar med sitering
Old 01-12-2003, 12:26   #6
Nennemor
Æresmedlem - Moderator
 
Nennemors avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 23.387
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Sjokoladen smeltes forsiktig i vannbad, uten noen tilsetninger av noe slag. Det går med ganske mye sjokolade når du dypper de ferdige kulene oppi og dekker dem, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker hvor mye som gikk med. Jeg tror jeg ville kjøpt inn 150 gram og så smeltet først bare 100 av dem og sett hvor langt du kom med det. Jeg håper virkelig det er nok.

Den hvite sjokoladen du evnt. sitter igjen med blir jo kjempefin pynt på annen konfekt seinere hvis du smelter den og putter den i et kremmerhus med et bittelite hull og bare pynter med den oppå med striper eller sikksakk eller noe slikt.

Disse kulene blir farlig gode!
__________________
Nennemor, Elise, (f. juli-99) Eirik (f.mars-02) og Lars (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Svar med sitering
Old 03-12-2003, 22:33   #7
yes
Seniormedlem
 
yess avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Trondheim
Meldinger: 2.334
yes har en aura rundt seg.yes har en aura rundt seg.yes har en aura rundt seg.
Sitat:
Opprinnelig melding fra Nennemor
Nøttene risten i ovnen ved 175 grader.


Hva mener du med dette? Hvor langt tid har du de i ovenen? Kunne du ha forklart litt mer?
__________________
Yes
Storebror '02 Lillesøster '03
yes er logget av   Svar med sitering
Old 04-12-2003, 07:50   #8
Nennemor
Æresmedlem - Moderator
 
Nennemors avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 23.387
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Du legger hasselnøttene på en bakepapirkledd plate i ovnen og lar dem ligge der i en fem minutters tid, så fjerner du skallet. Det går ganske lett hvis du bruker et reint kjøkkenhåndkle og bare gnir nøttene, det gjør ikke noe om du ikke får vekk alt.

Smaken på nøttene blir tydeligere dersom de ristes og det gjør at pralinene blir ennå bedre. Hvis du synes dette høres grusomt styrete ut, kan du droppe det altså, pralinene blir gode allikevel de.
__________________
Nennemor, Elise, (f. juli-99) Eirik (f.mars-02) og Lars (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Svar med sitering
Old 04-12-2003, 15:24   #9
yes
Seniormedlem
 
yess avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Trondheim
Meldinger: 2.334
yes har en aura rundt seg.yes har en aura rundt seg.yes har en aura rundt seg.
Takk Nennemor, neida det hørtes ikke styret ut i det hele tatt. Gleder meg til og prøve oppskriften
__________________
Yes
Storebror '02 Lillesøster '03
yes er logget av   Svar med sitering
Old 28-10-2004, 23:52   #10
kristi
Supermedlem
 
kristis avatar
 
Ble medlem: Jan 2002
Sted: I hus på landet
Meldinger: 679
kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.kristi har et ubeskrivelig bra rykte.
Juleknask å sånn

Tenkte siden vi har så mange andre juletråder, så kan vi kanskje samle de "spiselige" tipsene her inne. Kanskje noen har noen gode ideer på spiselige julegaver også

Jeg starter med en cookies oppskrift som jeg prøvde ut ikveld. De er flotte å pakke en stabel i cellofan eller i en krukke du har pyntet selv og gi som gaver til jul.
Gode var de også


Sjokoladekjeks/Sprø Daimkaker (ca 25 stk)

125 g mykt smør
70 g sukker
70 g brunt sukker
1/4 ts salt
1/2 ts vaniljesukker
2 egg
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
100 g grovhakket kokesjokolade + 75 g hakkede valnøtter
eller 150 g små Daimkuler

Forvarm stekeovnen til 200 oC. Kle to bakeplater med bakepapir.
Rør smør, hvitt og brunt sukker, salt og vaniljesukker til en luftig
smørkrem. Rør inn eggene. Sikt sammen mel og bakepulver og rør det inn i smørkremen.

Tilsett hakket kokesjokolade og valnøtter eller Daimkuler i røren. Sett røren på bakeplaten med to spiseskjeer. La det vere godt mellomrom mellom kakene. Stek i varm stekeovn pa midterste rille i 10-12 min. Avkjøl kakene pa rist. Oppbevar i tett boks.
__________________
Klem fra

Kristi & Fride

kristi er logget av   Svar med sitering
Svar


Diskusjonverktøy
Visningsmodus

Forumregler
Du kan ikke lage nye diskusjoner
Du kan ikke legge inn svar
Du kan ikke bruke vedlegg
Du kan ikke redigere egne meldinger

vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML-kode er Av
Forumhopp


Annonser:

Få DIN tekstannonse her!
1 dag - ca 35 NOK
3 dager - ca 65 NOK
7 dager - ca 130 NOK
30 dager - ca 455 NOK
1 USD=ca NOK 6.50
Selvbetjening gir lave priser. De fleste annonser blir godkjent, med mindre de er direkte konkurrerende eller anses som støtende.
Robeez UK Baby Shoe Shop
Robeez Babysko sendes moms- og fraktfritt!


Alle klokkeslett er GMT +1. Klokka er nå 12:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.5,
Copyright ©2000 - 2005, Jelsoft Enterprises Ltd.
Alt innhold ©2001-2005 NybaktMamma.com
Sidene driftes av KlemBrandt AS.
Vilkår for bruk av Møteplassen