Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer
Brukernavn
Passord


Svar
 
Diskusjonverktøy Visningsmodus
Old 04-12-2003, 11:46   #1
Madam Mim
Veteranmedlem
 
Madam Mims avatar
 
Ble medlem: Nov 2002
Meldinger: 4.236
Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.
Tips til blivende mammaer

Hei!
Tenkte jeg kanskje kunne bidra litt ved å skrive mine anbefalinger i forbindelse med hva man trenger, og hva vi har hatt positive og negative erfaringer med. Håper det kan være til nytte for blivende mammaer


Sove:

Vugge er veldig fint frem til 9 mnd, deretter sprinkelseng.
Madrass (det fins mange ulike typer, ullmadrasser og fjærmadrasser anbefales)
Tynn pute (30x 40 cm)
Dyne
Sengetøy
Lammeskinn til vinter
Helsetepper og tynt ullteppe (gjerne sånn du strikker kjapt selv med pinne 10 og ullgarn)

Så lenge du velger vanlige engangsbleier trenger du ikke tisselaken, det blir bare klamt og ekkelt.

Stelle og vaske:

Frottékluter til vask (pakker med 10 på IKEA)
Gaskluter til gulping (Pakker med 10 på Helios)
Noen myke gode håndklær
Stellematte fra IKEA
Badehåndkle med hette er fint men ikke et MÅ HA
Badekar (IKEA)
Stellebord (Det fins alle slags i alle prisklasser, vi har ett som heter VEGGA fra IKEA, som tåler 35 kilo, og tar liten plass, for det slås opp og ned. Pass på at du ikke må stå krumbøyd, at det har 10 cm kanter så rullende baby ikke ruller av, og at dersom det er kombi badekar/stellebord/kommode blir ikke tøyet vått)
Vi bruker disse tingene til stell:
Vitapan som bleiekrem
SebaMed spesialkrem dersom det er utslett,
Sebamed shampoo,
Ceridal kuldekrem (alt fra apotek)
Weleda bademelk,
Weleda bodylotion (Helios)
termometer,
og i tillegg har vi en brannskadepakke og førstehjelpsskrin.
Vi bruker engangsbleier, men minst mulig våtservietter bortsett fra på tur. Såpe trengs ikke til vask, vann er best.

På tur:
Vogn:
Test i Foreldre&Barn/Forbrukerrådet i november 2003, sjekk forbrukerradet.no for resultat.
(Pass på å få en som er solid så den tåler tur, justerbar slik at begge kan trille uten å ha høye skuldre eller bøyd rygg, det må være plass under til å ha med ting, brems er bra, og overstellet bør kunne snus, siden små babyer liker å se deg, mens store babyer vil se verden.)
Ellers trenger du:
Regntrekk
Sengetøy til bag om sommeren
Voksipose eller lammeskinnspose til vinter
Myggnett
Parasoll mot sol (eller et ekstra helseteppe)
Stellebag

I Bil:
Hvis du har hard bag til vogna er kanskje festeanordning for bag en fin ting når man reiser langt, babyrygger tåler ikke press i for lang tid om gangen, så på turer på mer enn to timer er dette best.
Ellers er det mange bra bilseter, forbrukerrådet har en test av disse også. Baklengs er det sikreste. Ellers er skyggefestedingser til bilvinduet et must, varme babyer har det ikke bra.

Klær:

Velg god kvalitet til basisplaggene som skal brukes mye, og dette er når det gjelder vintertøy enn sommertøy. Størrelsene angis i babylengde.
Str.guide: 50 cm 0 mnd
50-56 cm 0-3 mnd
62 cm 3mnd
62-68 cm 3-6 mnd
68 cm 6 mnd
74 cm 9 mnd
80 cm 12 mnd

Disse størrelsene er stort sett veldig passe, det er altså ingen vits å kjøpe for stort, da får du sommertøy som passer i januar og vintertøy som passer perfekt i juli.

Basis sommer:

Bodyer (H&M har pakker på 2)
Dress (dette er ting du får, men det kan jo være fint å ha en selv)
Strømpebukse (H&M)
Sokker (H&M)
Lue (Silkelue, Helios)
Sparkebukse (H&M)
Bomullsjakke (H&M)
Pysj (Helios har noen fine i frotté)

Dette er hva du trenger, de er ikke akkurat ute og leker og blir skitne
Basis høst og vinter:

Minst 4 ull/silkebodyer (Nøstebarn, Englebarn eller Helios)
Bomullbodyer (Cubus eller EXIT)
Tynn innelue i silke eller ull/silke (Helios, Nøstebarn)
Bomullsgensere (H&M)
Ullstrømpebukse (Helios/Nøstebarn)
Dress (Vi har i ullfleece fra Nøstebarn)
Sparkebukser
Joggebukser (Cubus/H&M)
Verken sko eller parkdress trengs når de er i vogna i voksi- eller ullpose, det er først ved påsketider det trengs
Sko (Elefanten el.)
Parkdress (Mange anbefaler Reimatec, men det trengs ikke før barnehage synes jeg, vi hadde en billigere først)
Lue (Vi har i ullfleece fra nøstebarn)
Votter (bør være uten tommel det første året)
Hals eller skjerf
Ullgenser
Ullbukse
Ullsokker

Mot våren:
Regntøy og regnvotter (H&M ble anbefalt fra barnehagen fordi det er mykere enn Helly
Hansen)
Sommertøy som tåler søle og sand (kjøpte masse fra H&M og Exit)
Gensere
Shorts
Badetøy
Bukser
T-skjorter
Sandaler
Caps eller solhatt
Sandaler
Sko
Sokker


Til deg:

Ammeinnlegg (brukte selv papir hele sommeren fra Natusan, deretter i ull fra Nøstebarn)
Albueskjell
BH (Triumph microfiber på Lindex var minfavoritt)
En veldig fet krem til brystvortene for å unngå sårhet
Ammete (Helios)

Ellers
hadde jeg: Brystpumpe fra Avent som jeg hatet, den funker greit til litt melking, men mye pumping = senebetennelse. Vil du pumpe en del for å fryse ned bør du leie eller låne en elektrisk.
Flasker fra Avent, i forskjellige størrelser
Tran, men Lille gulpet veldig av det så vi byttet til sanasol
Babybjörn er omdiskutert, i forhold til babyrygger. Babyrygger tåler ikke å sitte, og babybjörner holde kanskje ikke babyen tett nok inntil din kropp. En del –peuter anbefaler bæresjal eller bæreslynger. Vi lånte en gammel babybjörn vi brukte 4 ganger, og kommer til å kjøpe sjal neste gang.
Vi har også reiseseng og bæremeis.
__________________
*Madam MIM*

Tvil ikke på at en liten gruppe reflekterte og engasjerte borgere kan endre verden. Faktisk er det intet annet som har klart det. (Margaret Mead)
Madam Mim er logget av   Svar med sitering
Old 17-12-2003, 20:33   #2
Sylvi
VIP-Medlem
 
Sylvis avatar
 
Ble medlem: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 5.467
Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.Sylvi har et ubeskrivelig bra rykte.
Bra Madam Mim!!

Noen erfaringer som jeg gjorde meg da Johanne var nyfødt:

* Todelte sett var veldig greie med tanke på bleieskift. Jeg syntes det var mye enklere enn å skulle ta av og på sparke- og selebukser.

* Sparkebukser uten fot var klart å foretrekke framfor sparkebukser med dette. Johanne sparket såpass at hun raskt fikk begge føttene i ene beinet på buksa.

* Bodyer med trykknapper er langt mer praktisk enn bodyer med vanlige knapper.

* Sjekk at halsåpningen er god på gensre og bodyer. De har en lei tendens til å være trange og dermed ubehagelige å ha på.

* Hvis dere skal kjøpe babysitter (hvilket er veldig praktisk hvis det er et stykke fra soverommet til stua, eller hvis barnet f.x. skal sove ute på verandaen), så styr unna de billigste babysitterne.
Vi har brent oss på 2 stk "Mark babysitter" og kjenner flere som har gjort det samme.

* Vi brukte i gaskluter til stell i begynnelsen, men oppdaget at det er veldig praktisk med engangsvaskekluter (Libero babycare). Tror det koster 28,- på Rema for 100 stk og det sparer en for mye klesvask
Med disse kan man også lage våtservietter sjøl, og dermed unngå div stoffer som ferdige våtservietter er innsatt med.

* Ha rikelig med gulpekluter.

* Hvis du lekker mye når du ammer, så får du kjøpt oppsamlere fra Avent på apoteket. Utrolig praktisk å slippe gjennomvåte overdeler hver gang du ammer.
Sylvi er logget av   Svar med sitering
Old 17-12-2003, 21:44   #3
FlyAway
VIP-Medlem
 
FlyAways avatar
 
Ble medlem: Mar 2002
Sted: Hellig
Meldinger: 6.971
FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.
Et hett tips ved ammelekkasje om natten:

Klipp en babybleie i to, legg en over hver pupp (evnt med ull innenfor)

Dette gjorde jeg, etter at jeg ble lei av å skifte sengetøy hver dag...
__________________
Knocked Up
FlyAway er logget av   Svar med sitering
Old 17-12-2003, 22:04   #4
Hampus
VIP-Medlem
 
Hampuss avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Telemark
Meldinger: 6.886
Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.Hampus har et ubeskrivelig bra rykte.
Send a message via ICQ to Hampus
Re: Tips til blivende mammaer

Sitat:
Opprinnelig melding fra Madam Mim
Sove:

Vugge er veldig fint frem til 9 mnd, deretter sprinkelseng.


Hvis ikke du har en liten krabat som begynner å reise seg til stående ved 5,5-6 mnd alder. Da blir det rask bytting til sprinkelseng litt tidligere enn planlagt.


Flott liste, Madam Mim!
__________________
Klem fra Hampus, Sarah (3,5 år) og Hedda (1 år)

Velkommen til våre hjemmesider!
Hampus er logget av   Svar med sitering
Old 18-02-2004, 11:22   #5
Smil76
Supermedlem
 
Smil76s avatar
 
Ble medlem: Dec 2003
Sted: Mo i Rana
Meldinger: 858
Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.Smil76 har et ubeskrivelig bra rykte.
Medela minielectric brystpumpe har spart meg for mange problemer.

Jeg pumper mellom måltider og fryser ned, eller har i kjøleskap hvis det skal brukes innen ett døgn - kan være kjekt å ha når vi skal ha kjærestetid på kino, spise middag ute etc. eller JEG skal ha bare-meg-tid!

Hadde et par ganger da sønnen min var liten at jeg begynte å få brystbetennelse. Da var pumpa kjekk å ha - pumpa ut alt puss og gørr - Kjente bedring med en gang!
__________________
Smil76 er logget av   Svar med sitering
Old 18-02-2004, 11:27   #6
Maximillia
VIP-Medlem
 
Maximillias avatar
 
Ble medlem: Dec 2001
Meldinger: 7.504
Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.
Fin liste, men jeg stusset også litt på vugge frem til 9 måneder. Alle vugger jeg har sett har hatt lave kanter, og de aller fleste unger reiser seg jo opp lenge før de er 9 mnd?
__________________
Maximillia og Even (3 år)
Maximillia er logget av   Svar med sitering
Old 18-02-2004, 12:13   #7
Madam Mim
Veteranmedlem
 
Madam Mims avatar
 
Ble medlem: Nov 2002
Meldinger: 4.236
Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.Madam Mim har et ubeskrivelig bra rykte.
Vi hadde en kombinasjon av høye kanter på vuggen og en rolig unge. Det kan nok hende at for mange er 6 mnd passe tid i vuggen.
__________________
*Madam MIM*

Tvil ikke på at en liten gruppe reflekterte og engasjerte borgere kan endre verden. Faktisk er det intet annet som har klart det. (Margaret Mead)
Madam Mim er logget av   Svar med sitering
Old 16-04-2004, 21:44   #8
Britney
Veteranmedlem
 
Britneys avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Meldinger: 3.603
Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.Britney har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tips til blivende mammaer

Noen tips fra meg:

I bagen: Kald Aquarius. Nam nam.. Og ihvertfall på Aker er håndklærne knøttsmå så ta med dusjhåndkler.

Badestol er genialt! (babyen ligger nesten). Fås kjøpt på Fru Lyng og Rudo Helgesen ihvertfall.

Bilsete mot kjøreretningen er det sikreste. Dersom du skal på en litt lang tur trenger du ikke sikkerhetsnett, bare pass på at babyen får strekke på seg når h*n er våken. Reiser du mer enn 30-45 hver dag bør du vurdere sikkerhetsnett i stedet for stol. (Tips fra vår fysioterapeut).

Hele dresser i velur (sånt mykt babystoff) som du må ta på over hodet er veldig upraktiske. Treige å få på.

Bodiene i topakningene på H&M er litt mindre enn de som er på henger.

Bare bruk litt olje i badevannet. Dersom babyen trenger noe mer (er veldig tørr eller sår) kan man kjøpe mere kremer. Helt unødvendig å bruke ting dersom babyen ikke har behovet.

Pampers sensitive våtservietter er veldig gode. Samme med Pampers Active Fit bleiene. De som heter Baby Dry er ikke gode. (Syns vi ihvertfall..)

En liten sprøyte til å skylle nesa med morsmelk dersom babyen er tett er kjekt å ha.

Lykke til alle blivende mødre.
__________________
Britney er logget av   Svar med sitering
Old 18-04-2004, 15:07   #9
ladyinred
Supermedlem
 
ladyinreds avatar
 
Ble medlem: Mar 2004
Sted: Nord- Norge
Meldinger: 1.153
ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.ladyinred har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tips til blivende mammaer

synes det var veldig flott av deg å skrive ned disse tingene!
Takk for tipset!
__________________

ladyinred er logget av   Svar med sitering
Old 22-05-2004, 20:17   #10
Idefix
Veteranmedlem
 
Idefixs avatar
 
Ble medlem: Apr 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 3.051
Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.Idefix har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Tips til blivende mammaer

Noen tips fra meg:

Babybjørn: Mange har dårlig erfaring med babybjørn, dvs at den blir lite brukt. For oss var den uunværlig! Helt i starten brukte vi en slynge ("sjal"), men gikk over til babybjørn når hun ble litt større. Det blir snakket om at det kan være skadelig for rygg, men det er ikke påvist så langt. Bare så det er sagt. Jenta vår ville ha masse nærhet i starten, og for de som får en slik unge, så er babybjørn et fantastisk hjelpemiddel. Vent med å skaffe en til du finner ut hvilken unge du får

Tummytub En "badebøtte". Hun gråt når hun ble badet vanlig, men var helt rolig i tub'en. Veldig behagelig både for foreldre og barn.

Dryppende bryster: Før fødselen så sanker du sammen alt du kan finne av slitte gamle T-skjorter. Mannen har sikkert et dusin han kan avse. Bruk som du lyster når du kommer hjem. Kok dem med jevne mellomrom. Jeg likte ikke å bruke innlegg; var så sår og trengte lufttørking. Bedre å la ting henge fritt (eller med ammflappen i BH-en nedbrettet) og dryppe som man vil inn i T-skjortene.

Ammekurv. Ble så lei av å alltid mangle noe når jeg fikk satt meg ned for å amme (det tar evigheter i starten). Så jeg samla alt jeg trengte i en "ammekurv". Fjernkontroll, halspastiller, bok, telefon, lommetørkle, gulpekluter, vann, niste (ja, faktisk mat), og ellers hva man trenger. Hadde kurven ved siden av meg, så kunne knøttet drikke så lenge hun ville. Mor var fornøyd også.

Ja, det var mine råd
__________________
*** Idefix og Lillefix ***


Idefix er logget av   Svar med sitering
Svar


Diskusjonverktøy
Visningsmodus

Forumregler
Du kan ikke lage nye diskusjoner
Du kan ikke legge inn svar
Du kan ikke bruke vedlegg
Du kan ikke redigere egne meldinger

vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML-kode er Av
Forumhopp


Annonser:

Få DIN tekstannonse her!
1 dag - ca 35 NOK
3 dager - ca 65 NOK
7 dager - ca 130 NOK
30 dager - ca 455 NOK
1 USD=ca NOK 6.50
Selvbetjening gir lave priser. De fleste annonser blir godkjent, med mindre de er direkte konkurrerende eller anses som støtende.
Robeez UK Baby Shoe Shop
Robeez Babysko sendes moms- og fraktfritt!


Alle klokkeslett er GMT +1. Klokka er nå 19:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.7,
Copyright ©2000 - 2005, Jelsoft Enterprises Ltd.
Alt innhold ©2001-2005 NybaktMamma.com
Sidene driftes av KlemBrandt AS.
Vilkår for bruk av Møteplassen