Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Oppskrifter
Brukernavn
Passord


Svar
 
Diskusjonverktøy Visningsmodus
Old 27-01-2005, 14:21   #1
Dragen
Veteranmedlem
 
Dragens avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Meldinger: 4.231
Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.
Middagstråd for melkeallergikere

Konsulenten har laget en fantastisk middagstråd. Problemet er bare at veldig mange av oppskriftene inneholder melk. Kan vi lage en middagstråd for oss som må ha mat uten melk også?

I tillegg til melk, er Lillebror allergisk mot nøtter. Vi er også forsiktig med soya og fisk, så oppskriftene blir deretter.

Men altså: Hva hadde dere til middag i går? Kan dere legge ut oppskrifter også?

Jeg slipper å begynne, for jeg var ikke hjemme til middag i går. Men vi spiser mye kylling for tiden, og i går tror jeg det var kyllingfahitas.
__________________
Dragen, Poden (0601) og Lillebror (0603)
Dragen er logget av   Svar med sitering
Old 27-01-2005, 18:26   #2
Nennemor
Æresmedlem
 
Nennemors avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 28.737
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Gulasj til 4 personer (morgendagens middag)

5-600 gram bankekjøtt
600 gram poteter
4 store gulerøtter
1 stor løk
8 fedd hviløk
6 ss paprikapulver
4 ss tomatpuré
1 rød paprika
2 liter kjøttbuljong laget av 4 buljongterninger
salt, pepper, evnt. maisenna til jevning
evnt. 1/4 ts karve
Olje til steking

Jeg gjør som TV-kokkene og har alle ingrediensene klare på forhånd i små skåler, det er veldig greit når det putrer og freser som verst.

Kjøttet skjæres i biter og brunes i oljen. Tilsett salt, pepper og løk. Deretter tomatpuré, paprikapulver og presset hvitløk. Hell på buljong og la det koke i minst en time, gjerne to og tre også. Skrell poteter og gulerøtter og del opp i biter, del opp paprikaen i små biter også. La dette koke med i minst 45 minutter. Retten kan jevnes med maisenna. Noen liker ørlittegrann karve oppi, 1/4 ts, men jeg bruker det aldri.
__________________
Nennemor, Elise, (f. juli-99) Eirik (f.mars-02) og Lars (f. oktober -04)

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Svar med sitering
Old 29-01-2005, 17:31   #3
trøtt
VIP-Medlem
 
trøtts avatar
 
Ble medlem: May 2003
Meldinger: 7.203
trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Vi lager en del wok. Da tar vi egentlig det vi har av grønnsaker og steker det i panna. Bruker mye kyllingfilet oppi. Noen ganger bruker jeg nudler, andre ganger ris. Jeg har ikke noen oppskrifter for det meste går på slump, men det som gjerne er oppi er:

Gulrot
Poteter
løk
mais/minimais
sopp
vannkastanjer
bambusskudd
broccoli
blomkål

Jeg pleier av og til å lage litt kraft, andre ganger ikke. Det fins mange forskjellige sauser i butikken som passer til slik mat. Jeg bruker østerssaus en del. Andre ganger bruker jeg soyasaus og litt vann og buljong.
__________________
Trøtt og 3 søte små
trøtt er logget av   Svar med sitering
Old 29-01-2005, 17:33   #4
trøtt
VIP-Medlem
 
trøtts avatar
 
Ble medlem: May 2003
Meldinger: 7.203
trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.trøtt har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Spaghetti og kjøttdeig er også en slager her. Eller spaghetti og pølser uten melk.

Saus kan lages slik:

Steker løk og har oppi:
En boks hakka tomater
et par skjeer tomatpure
krydder etter smak.

Har jeg ikke tomatpure så bruker jeg ketchup. Det blir like bra det. Av krydder bruker jeg gjerne timian, salt, pepper, basilikum og oregano. Alt ettersom hva som er i skapet.
__________________
Trøtt og 3 søte små
trøtt er logget av   Svar med sitering
Old 31-01-2005, 08:22   #5
Dragen
Veteranmedlem
 
Dragens avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Meldinger: 4.231
Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Vi hadde hjemmelagede kjøttkaker, med poteter og broccoli i går.

Kjøttkakene bestod av karbonadedeig, salt, pepper, vann og et egg. De ble ganske gode. (Men sausen utgikk denne gangen - neste gang klarer jeg sikkert å lage melkefri saus på frihånd?)
__________________
Dragen, Poden (0601) og Lillebror (0603)
Dragen er logget av   Svar med sitering
Old 01-02-2005, 14:06   #6
Bee
Seniormedlem
 
Bees avatar
 
Ble medlem: Oct 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1.713
Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Fin tråd Dragen!

Vi har også problemer med middagen, men foreløpig går det greit med middagsglass. Men jeg vil jo prøve å lage sammen middagen til oss alle 3 snart også. Det jeg har laget til nå er wok og melkefrie pølser og potet. Wok er ikke spesielt populært enda, men ris og saus går bra.
Lapskaus er også greit å lage.
Har tenkt å prøve pose-potetmos uten melk, og bruke en eller annen melkeerstatning. Ris eller havremelk. Noen som har prøv det?
__________________
Hilsen fra Bee og Daniel
"Livet er lett når du lever det rett, men å leve det rett er slett ikke lett..."
Bee er logget av   Svar med sitering
Old 01-02-2005, 15:08   #7
Dragen
Veteranmedlem
 
Dragens avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Meldinger: 4.231
Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

I går hadde vi innbakt pizza. Med ost for noen, uten for andre. Populært hos både store og små.

Vi har laget potetmos i pose og bare tilsatt vann. Det smaker... greit, men ikke mer heller. Det beste er å koke poteter og lage hjemmelaget potetmos med bittelitt blå (melkefri) margarin, gressløk, salt og pepper. Den blir mye bedre!
__________________
Dragen, Poden (0601) og Lillebror (0603)
Dragen er logget av   Svar med sitering
Old 04-02-2005, 07:32   #8
Dragen
Veteranmedlem
 
Dragens avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Meldinger: 4.231
Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

I går spiste vi på McDonalds.

Jeg har sjekket alle innholdsfortegnelsene der, og funnet ut at det blir ingen dessert på Lillebror.
__________________
Dragen, Poden (0601) og Lillebror (0603)
Dragen er logget av   Svar med sitering
Old 04-02-2005, 08:01   #9
Bee
Seniormedlem
 
Bees avatar
 
Ble medlem: Oct 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 1.713
Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.Bee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Sitat:
Opprinnelig melding av Dragen:
I går spiste vi på McDonalds.

Jeg har sjekket alle innholdsfortegnelsene der, og funnet ut at det blir ingen dessert på Lillebror.


Hva med frukt? Har de ikke det? Uten yoghurt da selfølgelig.
__________________
Hilsen fra Bee og Daniel
"Livet er lett når du lever det rett, men å leve det rett er slett ikke lett..."
Bee er logget av   Svar med sitering
Old 06-02-2005, 21:03   #10
Dragen
Veteranmedlem
 
Dragens avatar
 
Ble medlem: Nov 2001
Meldinger: 4.231
Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.Dragen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Middagstråd for melkeallergikere

Joda, han fikk frukt. Og da var det greit for ham at Poden fikk is.

I helgen har vi hatt lapskaus. Poteter, gulrot, kålrot, persillerot, kål og melkefrie pølser.

Vi har også testet ut soyaost, og det ser ut som Lillebror ikke tåler soya.
__________________
Dragen, Poden (0601) og Lillebror (0603)
Dragen er logget av   Svar med sitering
Svar


Diskusjonverktøy
Visningsmodus

Forumregler
Du kan ikke lage nye diskusjoner
Du kan ikke legge inn svar
Du kan ikke bruke vedlegg
Du kan ikke redigere egne meldinger

vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er
HTML-kode er Av
Forumhopp


Annonser:

Få DIN tekstannonse her!
1 dag - ca 35 NOK
3 dager - ca 65 NOK
7 dager - ca 130 NOK
30 dager - ca 455 NOK
1 USD=ca NOK 6.50
Selvbetjening gir lave priser. De fleste annonser blir godkjent, med mindre de er direkte konkurrerende eller anses som støtende.


Alle klokkeslett er GMT +1. Klokka er nå 00:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.7,
Copyright ©2000 - 2005, Jelsoft Enterprises Ltd.
Alt innhold ©2001-2005 NybaktMamma.com
Sidene driftes av KlemBrandt AS.
Vilkår for bruk av Møteplassen